Strona główna » Zakupoholizm – przyczyny, objawy i leczenie

Zakupoholizm – przyczyny, objawy i leczenie

Zakupoholizm to pojęcie, które pojawiło się stosunkowo niedawno. W dużym skrócie można powiedzieć, że jest to uzależnienie od robienia zakupów, które są kupującemu zupełnie niepotrzebne. Jak objawia się zakupoholizm? Jakie są jego przyczyny? Jak wygląda leczenie? Wszystko zostało wyjaśnione poniżej!

Czym jest zakupoholizm?

Zakupoholizm objawia się tym, że człowiek pod wpływem chwili kupuje produkty i usługi, które nie są mu do niczego potrzebne. W pewnym momencie pojawia się chęć zrobienia zakupów i bez względu na wszystko nie da się nad nią zapanować. Dla osób cierpiących na zakupoholizm możliwość kupowania bez ograniczeń jest w pewnym sensie rodzajem terapii.

Chociaż na chwilę mogą bowiem zapomnieć o trudach dnia codziennego, problemach, frustracjach, czy też niskiej samoocenie. Samo nabywanie produktów powoduje, że u takich osób nastrój znacząco się poprawia, ale tylko tymczasowo. Wraz z upływem czasu zakupoholik wstydzi się swojego postępowania, czuje się rozczarowany własną osobą i ma wyrzuty sumienia. Mimo to ponawia cały proces.

Objawy zakupoholizmu

Pewnie nie trudno domyślić się, że głównym objawem zakupoholizmu jest robienie zakupów. Oczywiście każdy z nas czasem musi udać się do sklepu i zaopatrzyć w niezbędne produkty. Nawet jeśli czasem w koszyku znajdzie się coś, co nie było zaplanowane, to nie oznacza jeszcze choroby. Problem pojawia się w momencie, gdy człowiek nabywaniem dóbr stara się poprawić sobie nastrój, czy zapomnieć o niepowodzeniach, a taka sytuacja nie jest jednorazowa. Zakupoholizmowi niestety sprzyja „plastikowy pieniądz”.

Dziś wiele osób, zamiast gotówki woli używać karty płatnicze, a skutki działań w sklepie widoczne są dopiero przy logowaniu do banku lub przeglądaniu wyciągu. W ten sposób mniej odczuwalny jest nieplanowany wydatek.

Przyczyny zakupoholizmu

Tak naprawdę ciężko wskazać jednoznaczne przyczyny zakupoholizmu. W pierwszej kolejność można jednak uwzględnić czynniki genetyczne i środowiskowo. Człowiek może być bardziej narażony na nałogi, gdy ma taką tendencję lub ktoś w rodzinie zmaga się z uzależnieniem. Nie bez znaczenia ma też wpływ osób, które otaczają chorego. Może starać się im dorównać, nie chce czuć się gorszy. Dlatego też zaczyna kupować produkty, które według niego mają mu w tym pomóc, aż w pewnym momencie zupełnie traci kontrolę. Ostatecznie przyczyną zakupoholizmu może być stan psychiczny. Zwłaszcza gdy pojawia się poczucie beznadziejności, osamotnienia lub bezwartościowości.

Leczenie zakupoholizmu – psychoterapia

Jedynym skutecznym sposobem na leczenie zakupoholizmu jest udział w psychoterapii. W początkowym etapie specjalista będzie starał się znaleźć źródło problemu. Następnie chory będzie musiał nauczyć się jak walczyć, kiedy najdzie go ochota na kolejne zakupy.

Ostatnia faza leczenia polega na kontrolowaniu własnego życia, radzenia sobie z problemami oraz emocjami. Psychoterapia wymaga całkowitego zaangażowania, samozaparcia i wsparcia bliskich. Zakupoholizm niewiele różni się od innych uzależnień. Jedyna różnica to rodzaj „używki”.